3 feb. 2015

Brownies


I söndags hade vi fikabesök och vi bjöd då på dessa underbara brownies. Dom blev vääldigt kladdiga, kanske lite väl, men väldans goda. Dom blir som kladdkaka med en knaprig yta och extra mycket chokladsmak!

Detta behöver du:

Smör och ev. ströbröd till formen
3/4 dl vetemjöl
2 1/2  msk kakao
1 tsk bakpulver
100 gram mörk choklad
3 ägg
2 3/4 dl socker
1 tsk vaniljsocker
140  gram rumstempererat smör
100 gram hackad valfri choklad




Gör så här:
 
  • Sätt ugnen på 160 grader och smörj en form, min var ca 20x30.
  • Blanda vetemjöl, bakpulver, kakao i en bunke. 
  • Smält chokladen över ett vattenbad, medan du vispar det mjuka smöret med socker, vaniljsocker poröst med elvisp. Tillsätt ett ägg i taget, och vispa till en jämn smet.
  • Vänd ner den smälta chokladen och sikta ner vetemjölsblandningen och blanda sist ner de hackade choklad bitarna.
  • Häll smeten i smord form och grädda i mitten av ugnen i cirka 45- 50 minuter.

Jag hade mina inne i drygt 45 minuter, men nästa gång blir det 50 minuter. Lite grädde eller glass till det och det blir finemang!

.................................

Dagen har jag tillbringat hemma med en sjuk Lovika. Efter en natt med stök och hög feber så är vi hemma idag och vilar. 

Hoppas ni har det fint.
Kram Emma

7 kommentarer:

  1. Mums vad gott!!...tack för receptet.
    Hoppas lilla Lovika mår bättre snart ;)
    Kramis bia

    SvaraRadera
  2. Så gottit ♡ ...
    Tack för ditt recept & kryis kram till liten Lovika!

    SvaraRadera
  3. Mmm så gott, men jag försöker låta bli sötsaker, inte lätt.
    Hoppas lilltjejen kryar på sig.
    Fin kväll till dig.
    Kram Pia

    SvaraRadera
  4. Kladdiga ska dom vara tycker jag=))

    Hoppas att liten är pigg nu igen!
    Kram Hannis

    SvaraRadera
  5. Så gott det ser ut och vilket urläckert badkar ni har köpt. Kram Stina

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...